Od daty zawieszenia Spółka nie wpłaca zaliczek na podatek dochodowy, ani nie składa deklaracji VAT.
Za okres zawieszenia Spółka nie składa też rocznych zeznań w podatku dochodowym, ani nie składa sprawozdania finansowego (bilansu i rachunku wyników).
A co z księgowością?
Jeśli działalność była zawieszona przez cały rok obrotowy jesteś zwolniony z obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Jeśli działalność została zawieszona na krótszy okres np. pół roku, konieczne jest zamknięcie ksiąg rachunkowych za rok obrotowy i sporządzenie sprawozdania finansowego.
Jak prowadzić księgowość po wznowieniu działalności?
Jeśli decydujesz się na wznowienie działalności gospodarczej, wracasz do prowadzenia księgowości na zasadach sprzed jej zawieszenia.
Czego nie możesz robić w trakcie zawieszenia?
- nie możesz prowadzić działalności gospodarczej;
- nie możesz osiągać bieżących przychodów.
Co możesz robić w trakcie zawieszenia?
- przyjmować należności powstałe przed zawieszeniem;
- osiągać przychody finansowe z czynności sprzed zawieszenia;
- zbywać własne środki trwałe i wyposażenie;
- regulować zobowiązania powstałe przed zawieszeniem;
- wykonywać czynności niezbędne do zachowania przychodów;
- zabezpieczać źródła przychodów.
Amortyzacja w okresie zawieszenia działalności gospodarczej
W trakcie zawieszenia nie można amortyzować tych składników, które nie są używane na skutek zawieszenia działalności gospodarczej.
Składniki te nie podlegają amortyzacji od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawieszono działalność. Przerwa w amortyzacji trwa do końca miesiąca, w którym wznowiono wykonywanie działalności gospodarczej.
Jakie opłaty możesz ponosić w trakcie zawieszenia działalności?
- za najem biura;
- abonament za telefon firmowy;
- za podatki od nieruchomości;
- opłaty za serwis internetowy;
- za raty leasingowe.
Takie wydatki pozwalają utrzymać firmę do wznowienia działalności. Można je zaliczyć do kosztów podatkowych, ale dopiero w momencie wznowienia działalności, w pierwszym okresie rozliczeniowym.